24-09-2023
De traditie van het kerstpakket
Het Kerstpakket: Een Tijdloze Traditie van Waardering voor Werknemers
Bij Tea4You kun je terecht voor een breed assortiment aan kerstcadeaus, waaronder heerlijke kerstthee en stijlvolle accessoires. Hiermee kun je jouw werknemers op een speciale manier bedanken voor hun inzet het afgelopen jaar. Waardering is tenslotte essentieel, vooral tijdens de feestdagen.
Of je nu een klein budget hebt of juist op zoek bent naar luxe opties, wij bieden een passend kerstcadeau voor iedereen. Onze cadeauopties variëren van eenvoudige, betaalbare geschenken tot luxe verwenpakketten, allemaal met de hoogste kwaliteit losse thee en optionele accessoires.
Budgetvriendelijke Kerstcadeaus bij Tea4You
We begrijpen dat niet elk bedrijf grote budgetten heeft voor kerstpakketten. Daarom bieden wij maatwerkoplossingen die passen binnen elk budget. Hieronder enkele van onze populaire en betaalbare kerstcadeaus:
- Proefzakjes Thee Voor een subtiel maar smaakvol cadeau kun je bij Tea4You kiezen voor proefzakjes thee, al vanaf €1,45 per stuk. Deze proefzakjes worden stijlvol verpakt in kraftverpakkingen met een duidelijk productlabel. Een kleine attentie die je kunt personaliseren met een eigen logo of boodschap. Optioneel voegen we filterzakjes toe, zodat het geschenk direct klaar is voor gebruik. Perfect om toe te voegen aan een kerstpakket of om op zichzelf cadeau te doen.
- Thee Give-Aways Onze theezakjes voor give-aways zijn perfect om uit te delen. Ze zijn verkrijgbaar vanaf €2,50 per stuk en kunnen ook gecombineerd worden met feestelijke doosjes en chocolade. Ideaal als je nét dat beetje extra wilt geven. Bij grotere bestellingen kunnen we de give-aways aanpassen aan jouw specifieke wensen.
- Brievenbuspakketjes Veel van onze cadeautjes passen door de brievenbus, wat ideaal is voor bedrijven die hun werknemers thuis willen verrassen. Bekijk onze kant-en-klare brievenbuspakketjes of neem contact op voor een gepersonaliseerde oplossing die past bij jouw budget.
De historie van het kerstpakket
Maar waar komt deze traditie nu eigenlijk vandaan?Zo begonnen de Nederlandse boeren bijvoorbeeld halverwege de negentiende eeuw hun knechten manden met lekkernijen mee te geven voor de kerstviering. De ambachtslieden namen dit over en gaven aan hun gezellen en ander personeel ook een kerstgeschenk mee. In het begin bestond het kerstpakket dus uit een mand met voornamelijk uit voedsel en drank. Pas later werden er ook andere kleine cadeautjes aan toegevoegd.
Hoewel de traditie is gebleven, zijn kerstpakketten geëvolueerd naar luxere en uitgebreidere geschenken. Tegenwoordig kunnen bedrijven ervoor kiezen om de samentelling van hun pakket uit te besteden aan gespecialiseerde bedrijven of werknemers zelf de mogelijkheid te geven hun pakket samen te stellen. Deze ontwikkelingen het persoonlijke verrassingselement wat veranderd, maar de traditie blijft hetzelfde.
Is het kerstpakket typisch Nederlands?
Hoewel Nederland bekend staat om zijn uitgesproken mening over kerstpakketten, is deze traditie niet exclusief Nederlands.Hoort het kerstpakket bij de afsluiting van het jaar?
Hoewel het belonen van werknemers aan het einde van het jaar een oude traditie is, is het kerstpakket zelf nog een relatief recent fenomeen, ontstaan na de Tweede Wereldoorlog.Tot in twintigste eeuw was 1 januari de dag van de nieuwjaarsgift. Knechten en meiden gingen op die dag bij hun baas thuis Nieuwjaar wensen. In ruil daarvoor kregen ze een fooi en traktaties (nieuwjaarskoeken, een maaltijd, drank). Het was een ongeschreven wet, een soort gunst die conform de hiërarchische verhoudingen bij de baas moest worden gehaald. In de loop van de twintigste eeuw kwam de gratificatie in zwang, de geldelijke beloning, uitgereikt op het werk. Het extraatje werd van gunst een recht en dus gelijkwaardiger. Tegelijk groeide in die tijd in gegoede kringen de populariteit van de huiselijke kerstviering met een kerstboom en lekkernijen. Dat deed het idee van het kerstpakket ontstaan.
Aanvankelijk was dat bedoeld als een kerstgeschenk voor geëmigreerde familieleden. Maar al snel werd het ook aan arme gezinnen uitgereikt die zich geen luxe konden permitteren. Na de Tweede Wereldoorlog, toen er nog veel schaarste en armoede was, gaven werkgevers hun personeel vaker in plaats van een gratificatie een kerstpakket mee naar huis als bijdrage aan het kerstfeest.
In de jaren zeventig veranderde onder invloed van economische groei en democratisering de gevoelswaarde van het kerstpakket. Het werd meer beschouwd als iets gezamenlijks van het werk, als een uiting van groepsidentiteit, als iets dat werknemer en werkgever bond. Dit idee van een geschenk dat verbondenheid met het werk uitdrukte, kwam twintig jaar later door de toenemende individualisering weer ter discussie te staan. Er kwamen alternatieven en de mogelijkheid om het cadeau zelf te kiezen ontstond.
Levende traditie
De manier van belonen aan het eind van het jaar is kortom in de loop van de tijd veranderd, al naar gelang de ideeën over belonen en beloond worden veranderden, en dat is nog steeds zo. Het kerstpakket is met andere woorden niet een traditie die er onherroepelijk bij ‘hoort’ aan het eind van het jaar, maar wel een waaraan velen gehecht zijn.Dat het hier voor ophef en publiciteit zorgt, zal wel samenhangen met de sterke behoefte die er in Nederland bestaat aan inspraak en overleg, aan onderhandeling als manier van communiceren over zaken die ons ter harte gaan. De media dragen er graag hun steentje aan bij om discussies in de openbaarheid te brengen. Het terugkerende gedoe rond het kerstpakket bindt Nederlandse werknemers en verdeelt hen tegelijk. Het houdt de eindejaarstraditie levend. Het lijkt zelfs een deel van die traditie te zijn geworden. (bron; Meertens Instituut)