Aanbiedingen zijn geldig tot en met zondag 28 april.

Boven de € 37,50 geen verzendkosten NL
voor 16.00 besteld= vandaag verstuurd
2876 klanten beoordelen ons met 9.6

24-09-2023

traditie van het kerstpakket

De traditie van het kerstpakket


Het kerstpakket: Van traditie tot onmisbare werknemerswaardering

Bij Tea4You kun je terecht voor een scala aan mooie kerstcadeau met kerst-thee en accessoires om je werknemers aan het einde van het jaar te bedanken voor hun inzet. Het draait tenslotte op waardering.

Wij begrijpen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om veel geld uit te geven aan kerstpakketten en daarom zijn wij ook gespecialiseerd in het creëren van oplossingen binnen elk budget.
Onze kerstcadeau variëren van kleine verrassingen tot meer luxe verwennerijen, allemaal samengesteld met de fijnste losse thee en optionele accessoires.
Enkele betaalbare voorbeelden zijn;

1. Proefzakjes

Bij Tea4You kun je van iedere theesoort ook een proefzakje kopen(kijk bijvoorbeeld eens bij de kerst-thee. Deze proefzakjes zijn al verkrijgbaar vanaf € 1,30 per stuk. Verpakt in een stijlvollenkraft zip-verpakking met een duidelijk product etiket aan de voorkant, zijn deze proefzakjes een voordelige keuze voor een smaakvol cadeau.
Een klein cadeautje met lekker losse thee voor een leuke prijs waar je veel mee kunt doen;
  • toevoegen aan een pakketje dat je al hebt 
  • personaliseren met eigen logo of boodschap
  • filterzakjes laten toevoegen zodat het zakje gelijk klaar is voor gebruik 
Uiteraard denken wij graag met je mee en kun je altijd hierover contact met ons opnemen.

2. Give-Away

Onze Give Away zakjes met heerlijke losse thee zien er super leuk uit, gemakkelijk uit te delen en hebben een zeer toegankelijke prijs.
Ze zijn al verkrijgbaar vanaf € 2,20 per stuk. Wanneer je op de website kijkt zie je ook dat we deze zakjes hebben toegevoegd aan doosjes met chocolade en een feestelijke touch.
Dit is een uitstekend cadeau wanneer je net even wat extra's wilt geven. Bestel je dit in aantallen, dan kunnen we ze natuurlijk altijd aanpassen aan je smaak of het doel waarvoor je ze wilt gebruiken.

3. Brievenbuspakketjes

Veel van onze cadeautjes passen door de brievenbus. Dat is wel zo gemakkelijk, want dan hoeft de ontvanger ook niet thuis te kijken. Laat je inspireren door alle kant en klaar pakketjes die er zijn, maar ben je op zoek naar een aangepaste versie die meer past bij jouw budget of bedrijf, aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.

De historie van het kerstpakket

Maar waar komt deze traditie nu eigenlijk vandaan? 
In de loop der eeuwen heeft ieder land zo zijn eigen tradities ontwikkeld wanneer het gaat om het geven van geschenken rond de feestdagen.
Zo begonnen de Nederlandse boeren bijvoorbeeld halverwege de negentiende eeuw hun knechten manden met lekkernijen mee te geven voor de kerstviering. De ambachtslieden namen dit over en gaven aan hun gezellen en ander personeel ook een kerstgeschenk mee. In het begin bestond het kerstpakket dus uit een mand met voornamelijk uit voedsel en drank. 
Pas later werden er ook andere kleine cadeautjes aan toegevoegd. 
Steeds meer bedrijven namen dus de gewoonte over om hun werknemers te bedanken voor hun inzet van het afgelopen jaar. Later werd dit uitgebreid en kregen ook de in het buitenland gelegerde soldaten met kerst een cadeau vanuit Nederland. De traditie is gebleven, maar waren het in de eerste jaren vooral belangrijke levensmiddelen worden nu de pakketten steeds luxer en uitgebreider.

Hoewel de traditie is gebleven, zijn kerstpakketten geëvolueerd naar luxere en uitgebreidere geschenken. Tegenwoordig kunnen bedrijven ervoor kiezen om de samentelling van hun pakket uit te besteden aan gespecialiseerde bedrijven of werknemers zelf de mogelijkheid te geven hun pakket samen te stellen. Deze ontwikkelingen  het persoonlijke verrassingselement wat veranderd, maar de traditie blijft hetzelfde.


Is het kerstpakket typisch Nederlands?

Hoewel Nederland bekend staat om zijn uitgesproken mening over kerstpakketten, is deze traditie niet exclusief Nederlands.
In heel veel landen hebben de werkgevers de gewoonte om hun werknemers te bedanken aan het einde van het jaar door ze iets extra's te geven. 
Wat wel opvalt in Nederland is dat er altijd veel over gesproken wordt over het pakket. Iedereen heeft een mening en het wordt jaarlijks breed uitgemeten in de landelijke media.
Moet het een verrassing zijn of kunnen we het geld beter aan een goed doel schenken.  Als echte Nederlanders hebben we natuurlijk allemaal wel een mening.  Zeker toen met in 2003 het pakket fiscaal wilde gaan belasten en veel werkgevers dan toch maar af wilden stappen van de traditie. Dit riep uiteraard veel verontwaardiging op . Volgens een later uitgevoerde enquette door de Telegraaf koos 67% van de werknemers voor handhaving van de traditie dat het een verrassing moest blijven.


Hoort het kerstpakket bij de afsluiting van het jaar?

Hoewel het belonen van werknemers aan het einde van het jaar een oude traditie is, is het kerstpakket zelf nog een relatief recent fenomeen, ontstaan na de Tweede Wereldoorlog.

Tot in twintigste eeuw was 1 januari de dag van de nieuwjaarsgift. Knechten en meiden gingen op die dag bij hun baas thuis Nieuwjaar wensen. In ruil daarvoor kregen ze een fooi en traktaties (nieuwjaarskoeken, een maaltijd, drank). Het was een ongeschreven wet, een soort gunst die conform de hiërarchische verhoudingen bij de baas moest worden gehaald. In de loop van de twintigste eeuw kwam de gratificatie in zwang, de geldelijke beloning, uitgereikt op het werk. Het extraatje werd van gunst een recht en dus gelijkwaardiger. Tegelijk groeide in die tijd in gegoede kringen de populariteit van de huiselijke kerstviering met een kerstboom en lekkernijen. Dat deed het idee van het kerstpakket ontstaan.

Aanvankelijk was dat bedoeld als een kerstgeschenk voor geëmigreerde familieleden. Maar al snel werd het ook aan arme gezinnen uitgereikt die zich geen luxe konden permitteren. Na de Tweede Wereldoorlog, toen er nog veel schaarste en armoede was, gaven werkgevers hun personeel vaker in plaats van een gratificatie een kerstpakket mee naar huis als bijdrage aan het kerstfeest.
In de jaren zeventig veranderde onder invloed van economische groei en democratisering de gevoelswaarde van het kerstpakket. Het werd meer beschouwd als iets gezamenlijks van het werk, als een uiting van groepsidentiteit, als iets dat werknemer en werkgever bond. Dit idee van een geschenk dat verbondenheid met het werk uitdrukte, kwam twintig jaar later door de toenemende individualisering weer ter discussie te staan. Er kwamen alternatieven en de mogelijkheid om het cadeau zelf te kiezen ontstond.

Levende traditie

De manier van belonen aan het eind van het jaar is kortom in de loop van de tijd veranderd, al naar gelang de ideeën over belonen en beloond worden veranderden, en dat is nog steeds zo. Het kerstpakket is met andere woorden niet een traditie die er onherroepelijk bij ‘hoort’ aan het eind van het jaar, maar wel een waaraan velen gehecht zijn.
Dat het hier voor ophef en publiciteit zorgt, zal wel samenhangen met de sterke behoefte die er in Nederland bestaat aan inspraak en overleg, aan onderhandeling als manier van communiceren over zaken die ons ter harte gaan. De media dragen er graag hun steentje aan bij om discussies in de openbaarheid te brengen. Het terugkerende gedoe rond het kerstpakket bindt Nederlandse werknemers en verdeelt hen tegelijk. Het houdt de eindejaarstraditie levend. Het lijkt zelfs een deel van die traditie te zijn geworden. (bron; Meertens Instituut)